Nagy lelkesedéssel készültünk a „Gyógyítsd a Földet, tedd jobb hellyé!” Erasmus+ projektünk első, törökországi találkozójára. Négy tanuló és két pedagógus képviselte iskolánkat. Izgatottan vártuk az utazást, hiszen egy másik kontinensre, az ázsiai Düzcebe utaztunk. Érdeklődésünk nemcsak az ottani iskola életére, a törökországi természeti szépségekre irányult. Kíváncsiak voltunk, partnereink – Törökország, Észak-Macedónia és Olaszország tanulói – hogyan látják a globális felmelegedés, az éghajlatváltozás mindannyiunkat érintő, égető problémáját, mit tesznek a fiatalok bolygónk jobb és fenntartható jövője érdekében.
Számos előzetes feladatot oldottunk meg, amely épített a tanulók kreativitására, együttműködési és problémamegoldó készségeire. Kérdőívet töltöttünk ki a globális felmelegedésről, a hulladékfelhasználási és újrahasznosítási szokásokról. Kutatómunkát végeztünk az éghajlatváltozás okairól, hatásairól, az üvegházhatású gázokról, a globális felmelegedést érintő nemzetközi egyezményekről, a hazai környezetvédő szervezetekről.
Prezentációt készítettünk országunkról, városunkról, iskolánkról. Színdarabot írtunk, melynek témája a környezetvédelem volt. Michael Jackson Heal the World dalát projektünk témájára átírt szöveggel tanultuk meg.
A találkozóra szeptember 22. és 27. között került sor. A koordinátorintézmény, a Kasım Aktaş Ortaokulu tanulói és pedagógusai nagy várokozással és szeretettel fogadtak bennünket. Szívélyes köszöntésüket és kulturális bemutatójukat követően a partnerek prezentációinak megtekintésére került sor, amelyek már előzetesen is felkeltették az érdeklődést a későbbi találkozók iránt. A török diákok élvezetes előadása a klímaváltozásról tovább növelte érdeklődésünket az előttünk álló feladatokhoz.
Az iskola megtekintése után elkezdődött a közös munka. Egy nagyon jól felépített, szoros időbeosztáson alapuló munkaterv szerint végeztük a tevékenységeket. Az ismerkedést, csapatépítést segítő játékok utáni feladatok a Földdel kapcsolatos problémákat érintették. A játékos kvíz a klímaváltozásról, a poszterkészítés és -bemutatás, az e-magazin szerkesztése, a színdarab díszleteinek elkészítése, a darab előadása, közös énekünk stúdiórögzítése mind a tanulók aktív és kreatív közreműködését igényelték.
Közben a partneri koordinátorok sem tétlenkedtek. Bemutatták iskoláikban milyen környezetvédelemmel kapcsolatos tevékenységeket végeznek, megvitatták a projekt előrehaladását és a jövőbeli terveket.
A fárasztó munkát természetesen mindennap valamilyen kulturális program követte. Jártunk Konuralpban, ahol az ókori színház maradványai mellett a nemrégiben feltárt, oroszlánokat ábrázoló mozaikot is megtekinthettük. Akçakocaban nemcsak hagyományos török ételeket kóstolhattunk, de élvezhettük a tenger közelségét is. A Fakıllı-barlangban a cseppkövekben gyönyörködtünk. Ormanya parkjában a hobbitházak, a rovarszálló, az erdei könyvtár mellett a terület egyedi állat- és növényvilágát fedeztük fel.
Találkozónkat Düzceben egy fergeteges partival zártuk a diákok örömére. Itt kapták meg elismerő okleveiket részvételükért és kitartó munkájukért, melyet aztán a szülök által készített finomságok elfogyasztása és közös éneklés, tánc követett.
Utolsó napunkat a projekt koordinátorának, Kerim Sivrikaya vezetésével Isztambulban töltöttük, aki megmutatta a város nevezetes épületeit, kihagyhatatlan látnivalóit.
Köszönjük a tökéletesen szervezett alkalmat, ami hozzásegítette tanulóinkat és pedagógusainkat ahhoz, hogy felejthetetlen élményekkel térjenek haza!
A résztvevők számos területen fejlődtek:
- Környezetvédelmi tudatosság: Mélyebb ismereteket szereztek a globális felmelegedésről, éghajlatváltozásról, hulladékfelhasználásról és újrahasznosításról. Kérdőívek és kutatások segítségével vizsgálták az üvegházhatású gázokat és nemzetközi környezetvédelmi egyezményeket.
- Kreativitás és problémamegoldás: Számos kreatív feladatot teljesítettek, mint például színdarab írása és előadása a környezetvédelemről, poszterkészítés, e-magazin szerkesztése, valamint díszletkészítés a színdarabhoz.
- Együttműködési készségek: Csapatépítő játékokon és közös munkákon keresztül erősítették együttműködési képességeiket. Nemzetközi partnerekkel dolgoztak együtt különböző feladatokon, mint a poszterbemutatás és közös éneklés.
- Kulturális ismeretek és interkulturális kommunikáció: Törökország, Észak-Macedónia és Olaszország diákjaival való találkozás révén új kulturális tapasztalatokat szereztek. A helyi nevezetességek, mint például a Konuralp ókori színháza vagy a Fakıllı-barlang, bővítették kulturális ismereteiket.
- Nyelvi készségek: A nemzetközi partnerekkel való kommunikáció, a prezentációk és a közös éneklés hozzájárultak az angol nyelvi készségek fejlesztéséhez.
- Önállóság és felelősségvállalás: A projekt különböző feladatainak önálló elvégzése, valamint a prezentációk és színdarabok előadása elősegítette a felelősségteljes gondolkodás és a kezdeményezőkészség fejlődését.
Koczkáné Redele Ilona
projektkoordinátor